Každodenní péče za časů koronaviru

10 tipů, které vám pomohou, pokud se obáváte koronaviru

Probíhající pandemie může způsobit, že se budete cítit úzkostně, vystresovaně, ustaraně, smutně, znuděně, osaměle nebo frustrovaně.

Je důležité si uvědomit, že je v pořádku se cítit tímto způsobem a že každý reaguje jinak. Pamatujte, že tato situace je dočasná a tyto obtížné pocity pominou.

Je důležité dodržovat nejnovější vládní nařízení, aby byli všichni v bezpečí.

1. Zůstaňte ve spojení s přáteli

Udržování zdravých vztahů s lidmi, kterým věříme, je důležité pro naši duševní pohodu, proto přemýšlejte o tom, jak můžete zůstat v kontaktu s přáteli a rodinou a přitom zůstat doma. Místo osobního setkání vyzkoušejte telefonní hovory, videohovory nebo sociální média. Můžete se naučit i něco nového!

2. Mluvte o svých starostech

Je normální cítit v současné situaci trochu obav nebo bezmoci. Pamatujte: je v pořádku podělit se o své obavy s ostatními, kterým důvěřujete – a může jim to také pomoci. Pokud nemůžete mluvit s někým, koho znáte, nebo pokud to nepomohlo, existuje spousta linek pomoci, kam můžete zavolat.

3. Podpora a pomoc ostatním

Pokuste se vymyslet věci, které můžete udělat pro pomoc lidem kolem vás. Je poblíž někdo z vašich přátel nebo členů rodiny? Zavolejte mu, povídejte si. Věnujte mu svůj čas nebo schopnosti. Ale vždy bezpečně!

4. Cítit se připraven

Plánujte dobu po pandemii. Výlety, setkání s přáteli. Možná změnu práce. Využijte čas k zamyšlení. Také byste mohli přemýšlet o tom, kdo vám může pomoci na místní úrovni – a také o lidech, které znáte. Zkuste si pamatovat, že toto narušení sociálních vazeb je pouze dočasné.

5. Postarejte se o své tělo

Naše fyzické zdraví má velký dopad na to, jak se cítíme. V takových případech může být snadné upadnout do nezdravých vzorců chování.Pokuste se jíst zdravá, vyvážená jídla, pít dostatek vody a pravidelně cvičit. Vyhněte se kouření nebo drogám a pokuste se nepít příliš mnoho alkoholu.

6. Držte se faktů

Najděte důvěryhodný zdroj, kterému můžete věřit. Zamyslete se nad tím, jak by mohly nepřesné informace ovlivnit i ostatní.

Můžete také zvážit omezení času, který strávíte sledováním, čtením nebo posloucháním aktuálních zpráv, a to i na sociálních médiích. A také přemýšlet o tom, jak na telefonu vypnout upozornění na novinky. Vymezte si jen určitý čas třeba 3x denně.

7. Zůstaňte na vrcholu obtížných pocitů

Obava z nákazy koronaviry je zcela normální. Někteří lidé však mohou pociťovat silnou úzkost, která může ovlivnit jejich každodenní život. Zkuste se zaměřit na věci, které můžete ovládat, jako je vaše chování, s kým mluvíte a kde a jak často získáváte informace. Je v pořádku uznat, že některé věci jsou mimo vaši kontrolu, ale pokud vám neustálé myšlenky na koronavirus způsobují, že se cítíte úzkostně nebo ohromeně, zkuste se zaměstnat racionální činností – ukliďte skříně, opravte kliku. Udělejte věci, na které není v běžném shonu čas.

8. Dělejte si věci, které vás baví

Pokud se cítíme ustaraně nebo úzkostně, můžeme přestat dělat věci, které si obvykle užíváme. Soustředění na vaše oblíbené koníčky, relaxaci v interiéru nebo spojení s ostatními vám může pomoci s úzkostnými myšlenkami a pocity. Pokud nemůžete dělat věci, které si normálně užíváte, protože zůstanete doma, přemýšlejte o tom, jak byste je mohli přizpůsobit, nebo zkuste něco nového. Učte se.

9. Zaměřte se na současnost

Zaměření na současnost, spíše než na starosti s budoucností, může pomoci s obtížnými emocemi a zlepšit naši pohodu. Relaxační techniky nebo cvičení mohou také pomoci některým lidem vypořádat se s pocity úzkosti.

10. Postarejte se o svůj spánek

Kvalitní spánek má velký vliv na to, jak se cítíme psychicky a fyzicky, takže je důležité dostatek. Snažte se udržovat pravidelné spánkové vzorce a dodržujte správné postupy hygieny spánku – například vyhýbejte se obrazovkám před spaním, snižte kofein a vytvářejte klidné prostředí.

 

Respektujte nemocného v jeho nemoci

 

Pravidelný denní režim

 

Samostatnost člověka s demencí

 

Vyhněte se konfliktům