Aktuality

Výletové čtvrteční ráno!

 
Je čas nazout boty a vyrazit do přírody. A že nevíte kam? Klidně vyběhněte hned za humna. Prozkoumejte blízké okolí. Není třeba jezdit na vyhlášená turistická …
 

Je čas nazout boty a vyrazit do přírody. A že nevíte kam? Klidně vyběhněte hned za humna. Prozkoumejte blízké okolí. Není třeba jezdit na vyhlášená turistická místa. Ale vyjděte na blízký kopec, pojmenujte všechny vesnice a města v dohledu, všechny kopce i údolí, řeky, potoky, rybníky… Vzpomeňte na místní názvy Vašeho kraje. Však u nás na Vysočině je krásně!!! Pro inspiraci moje oblíbené místo. Poznáte?? Příjemný den!

https://www.facebook.com/alzheimerporadnavysocina/

 

 

Zajímá nás Váš názor na kriminalitu, prevenci kriminality a kyberkriminalitu 2020

 
Obracíme se na Vás se žádostí o vyplnění dotazníku zaměřeného na Průzkum veřejného mínění o názorech obyvatel Kraje Vysočina na kriminalitu, prevenci …
 

Obracíme se na Vás se žádostí o vyplnění dotazníku zaměřeného na Průzkum veřejného mínění o názorech obyvatel Kraje Vysočina na kriminalitu, prevenci kriminality a kyberkriminalitu 2020. Průzkum bude v našem kraji probíhat od počátku června až do konce srpna formou online dotazníku,  který je dostupný pod následujícím odkazem: https://kraj-vysocina-kriminalita-pr.vyplnto.cz/

 

Průzkum veřejného mínění mezi občany se na Vysočině realizuje už potřetí a naposledy se uskutečnil v roce 2016. Kraj Vysočina ho organizuje pravidelně ve čtyřletých cyklech a sesbíraná data budou sloužit k tvorbě strategického dokumentu Koncepce prevence kriminality Kraje Vysočina na období 2021–2025 .

 

Zároveň Vás prosím o šíření informace o průzkumu veřejného mínění mezi organizace, se kterými spolupracujete/příbuzné a přátele, tak abychom získali maximální vzorek respondentů a v připravované koncepci kriminality zohlednili názory co nejširší cílové skupiny.

 

Děkuji za Vaši vstřícnost a Vaše zapojení do tohoto průzkumu.

Na Krajském úřadě Kraje Vysočina má tuto agendu na starosti Mgr. Andrea Pohanová, úředník na úseku prevence kriminality a koordinátor integrace cizinců, odbor sekretariátu hejtmana, oddělení krizového řízení a bezpečnosti http://extranet.kr-vysocina.cz/telefon/osoba/pohanova.

 

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
 středa, 3. června 2020 Přeji dobrý den vám všem, kteří se mnou věnujete pár minut procvičení svých „šedých buněk“. Tentokrát přináším náměty na …
 

 středa, 3. června 2020

Přeji dobrý den vám všem, kteří se mnou věnujete pár minut procvičení svých „šedých buněk“. Tentokrát přináším náměty na vybavování z dlouhodobé paměti. Bude slunečno, zůstaneme proto ještě chvíli u vody. „Mám rád města nad řekou…“, zpívá v jedné písničce Vojta Dyk, a pár jich tam jmenuje: Vranov nad ….., Veselí nad ….., Klášterec nad ….., Benátky nad ….., Ústí nad ….. nebo ……
I u nás na Vysočině máme dost měst a obcí,které leží nad řekou.

1.  Vybavte si a doplňte do názvu měst a městeček řeky, nad nimiž leží:

Ledeč nad …..                   Libice nad …..                    Luka nad …..                      Vyskytná nad …..

Hamry nad …..                  Kralice nad …..                  Žďár nad …..                      Náměšť nad …..

Světlá nad …..                   Ždírec nad …..                   Sklené nad …..                Jaroměřice nad …..

 

2. Vybavte si alespoň 10 názvů měst nebo obcí, v nichž je obsaženo osobní jméno.

V názvech měst a obcí v kraji Vysočina, ale i v jiných krajích České republiky, se často vyskytují místní jména, odvozená od osobních (křestních) jmen: Pavlov, Jeníkov, Vilémovice, Jitkov,… a dál už přemýšlejte vy! Ti pilnější z vás se třeba podívají do mapy svého kraje.

 

  1.  Co ukrývá V Y S O Č I N A

Vytvořte co nejvíce dalších slov použitím písmen, která jsou obsažena ve slově VYSOČINA. Nemusíte využít vždy všechna písmena, ale nelze přidávat další písmena abecedy nebo měnit diakritická znaménka (háčky, čárky nad písmeny, atd.). Příklad: OČI, SYN, ČINA, … a teď zase vy!

 

Nezapomeňte:Dnešní informacemi přesycená doba s sebou přináší jeden z negativních vlivů, tzv. „informační přetížení“.Díky tomu vznikají obavy i problémy s pozorností a pamětí mnohem dříve než ve stáří. Je tedy třeba o ně začít včas pečovat včas a procvičovat je alespoň 10 minut denně na jiných než každodenních rutinních úkolech.

 

 

Rozhýbané úterní ráno

 
Slunečné čilé ráno! Dneska jsem pro Vás našla zajímavé cvičení, při kterém cíleně procvičíte i mozek. Tak hurá do toho... Ať se …
 

Slunečné čilé ráno! Dneska jsem pro Vás našla zajímavé cvičení, při kterém cíleně procvičíte i mozek. Tak hurá do toho… Ať se daří!!

 

https://www.youtube.com/watch?v=Rp5r5GUAtjU&feature=share&fbclid=IwAR0QI4DWyHkHyBP2nmQ3zreFafJy_rFv8QaCbTVyen4zKDnQkFAIbdzW2zA

 

Pondělní mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
 pondělí, 1. června 2020 Dnes je Mezinárodní den dětí, ale pohodový den přeji i vám všem, kteří jste už dětskému věku odrostli. Chladné počasí možná …
 

 pondělí, 1. června 2020

Dnes je Mezinárodní den dětí, ale pohodový den přeji i vám všem, kteří jste už dětskému věku odrostli. Chladné počasí možná některé z vás zlákalo otevřít knihu nebo časopis a číst si. Víte, co se odehrává ve vašem mozku, když čtete?Vyzkoušejte si to.

Přečtěte si následující text a představujte si popisovanou scénu:

„Bylo krásné nedělní odpoledne, proto se Anna se svými dětmi vypravila na výlet k řece. Všichni se na něj už dlouho těšili. Na břehu i na louce kolem kvetly květiny. Anna našla pěkné místo v malebné zátoce pod velkým stromem, rozložila pod ním deku a postavila na ni košík. Korunou stromu prosvítalo a hřálo slunce. Děti chvíli pobíhaly kolem, ale brzy volaly, že mají hlad. Anna vyndávala jídlo, které jim připravila k svačině, a pozorovala přitom odlesky světla na vodní hladině. V tom její pozornost upoutal líbezný ptačí zpěv. Rozhlédla se kolem a zahlédla ho: „slyšíte, jak si prozpěvuje? Je nedaleko, přímo na větvi protějšího stromu.“

Předchozí text nenabízí žádná fakta, ale jen náznaky, které podněcují vaši obrazotvornost.  Odpovězte na následující otázky:

- Jaké bylo ve vašich představách roční období?

- Byly její děti chlapci nebo dívky? Kolik jich bylo ve vašich představách?
- Jakou barvu měly květiny?
- Pod jakým stromem se Anna s dětmi posadila?
- Jakou barvu měla jejich deka?
- Jaká jídla připravila k svačině?
- Jaký pták svým zpěvem upoutal její pozornost?

Všechny odpovědi jsou správné, protože obrazové představy každého z nás jsou opravdu individuální. Vyzkoušejte si to s někým dalším – toto cvičení je využitelné od dětí po seniory.

Nezapomeňte: Naše představivost je pro ukládání informací z četby do paměti nejcennější ze všech schopností. Navíc sledování mozku pomocí magnetické rezonance ukázalo, že při hlubokém čtení se aktivují v mozku podobná centra, jako bychom situaci skutečně prožívali.

 

Páteční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
  pátek, 29. května 2020 Všední dny utekly jako dešťová voda tohoto týdne a už tu zase máme další páteční mozkocvičnu. Minulý pátek jsem vám radila, že si …
 

  pátek, 29. května 2020

Všední dny utekly jako dešťová voda tohoto týdne a už tu zase máme další páteční mozkocvičnu. Minulý pátek jsem vám radila, že si máte lísteček na nákup psát pěkně podle kategorií. Vyzkoušejte si proto dnes jednoduchou paměťovou techniku – kategorizaci, a ověřte si, že funguje.

1. Zapamatujte si během 1,5 minuty následujících  15 slov!
Abyste dosáhli stoprocentního výsledku, přeskupte je podle jednotlivých kategorií – stromy, ptáci, mléčné výrobky. Tak si je zapamatujete  snadněji.

špaček máslo bříza mléko modřín
smrk drozd smetana skřivan tvaroh
kos javor sýr  vrabec jedle

Test na obrazovce posuňte nebo zakryjte a zkuste si vybavit všechna slova. Pokud neuspějete hned napoprvé, časem se k testu znovu vraťte. Budete úspěšnější!

2. Chystáte se o víkendu na výlet po okolí?                                                     

Soustřeďte se, přečtěte si pozorně zadání, a hledej 15 názvů českých a moravských měst. Tomuto typu testů na cvičení koncentrace pozornosti se říká tzv. korektorské čtení.

DTRŘOEKČTELČMOIÝSLPEJEDJIHLAVAKEDOVŘÁYOFGMRTWHŘÍCKRTAM
BŘECLAVKSŮŇKDIŘMAXPMOSKVALÍVJSEŘÉRFEÝKTAPODĚBRADYNBHJN

ORBSDŘLFUTEŘAWTŘEBÍČÉCBERNLPSÁMÝJÁCHYMOVŮGKEDQPRAHAC

RPÝFSZNOJMOSGAZKERPLZEŇČYSPTOÝNODKYJOVŘFIÁLJĚKDEMXNLICN

CASBEROUNKUNRTÉMSAVÍDEŇFRTBRNOMŠWŽDOČAKDOHEBNÁCHOD

ISŘOCIŘFRAMHOZVILIBERECOCSAXŘFOGŽELYKWALJIČÍNKOMLSAJLZNHI

Možná, že vám ve výsledku vyšlo dokonce víc měst. Proto se vraťte ještě jednou k zadání úkolu a jistě pochopíte, proč jsem kladla důraz na pozorné přečtení zadání. Úkolem bylo nalézt česká a moravská města!

Nezapomeňte: Věřím,ženikdo z vás, kteří se do našich společných cvičení paměti, pozornosti
a dalších kognitivních (poznávacích) funkcí mozku zapojujete, nepochybujete o tom, že i v době počítačů, internetu, digitálních záznamníků a dalších informačních technologií se bez hbitého mozku a přijatelně fungující paměti neobejdete. Proto o svůj mozek pečujte. Lepší nekoupíte!

 

Pozor!! Změna návštěvní doby v Domově Ždírec !!

 
Pozor změna návštěvní doby v Domově Ždírec p.o. Od 29.5.2020 se mění návštěvní hodiny PONDĚLÍ - NEDĚLE od 9 do 16.30h. Děkujeme za Vaši …
 
Pozor změna návštěvní doby v Domově Ždírec p.o.
Od 29.5.2020 se mění návštěvní hodiny
PONDĚLÍ – NEDĚLE od 9 do 16.30h.
Děkujeme za Vaši vstřícnost!!
 

Krásný výletový čtvrtek

 
Jezdíte rádi do lázní? Vzpomenete si, ve kterých jste už byli - třeba jen na kávičku? A do kterých se teprve chystáte? A které lázně jsou na srdce a které na duši? …
 

Jezdíte rádi do lázní? Vzpomenete si, ve kterých jste už byli – třeba jen na kávičku? A do kterých se teprve chystáte? A které lázně jsou na srdce a které na duši? Kde pomohou s dýcháním, zažíváním a kde s pohybem? A které jsou pro děti a které pro ženy? A kde se pije minerálka a kde mají bahno? A co si naplánovat lázeňský pobyt? Kde by se Vám líbilo? Příjemné plánování!

https://www.facebook.com/alzheimerporadnavysocina/

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
středa, 27. května 2020 Příjemné středeční ráno vám všem. Při předchozích deštivých dnech utrpěla u většiny z nás také koncentrace pozornosti. Proto si …
 

středa, 27. května 2020

Příjemné středeční ráno vám všem. Při předchozích deštivých dnech utrpěla u většiny z nás také koncentrace pozornosti. Proto si ji hned procvičíme. Poslouží nám k tomu jakýkoliv starší novinový nebo časopisecký článek. Zvolila jsem obsah textu záměrně, protože velmi často slýchám, že si lidé cvičí paměť jen tím, že luští křížovky. Doporučuji přidat ještě jiný typ cvičení.

1. Spočítejte jen zrakem, kolikrát se v následujícím textu celkem vyskytuje samohláska „e, é, ě“. Zkuste podruhé – a zřejmě vám vyjde jiný počet. A ještě potřetí! To už jste dost soustředěni a výsledek bude správný. Teprve potom si ho můžete ověřit tím, že si na „éčka“ ťuknete prstem. Dříve ne, tím by se výrazně snížil efekt tohoto cvičení.

Stačí každý den vyluštit křížovku?                                                                                        časopisecký článek

„Zlepšení, kterých dosáhneme při plnění těchto úkolů, bohužel není přenosné do dalších oblastí, jako je například soustředění. Při učení je rozhodující vyhnout se automatizaci. Nejdůležitější je zachovat si zájem o věci, stále se učit něco nového a nestát se obětí rutiny. Jen tak zůstane mozek
v kondici. A čím déle ho budeme stimulovat, tím déle bude fu
ngovat.“                                                           

  1. Jak dobře znáte své peníze?                

A. Na které z našich platných bankovek najdete na rubu spojené ruce dospělého a dítěte? Dříve než se podíváte do své peněženky, přemýšlejte! Tvář na lícové straně této bankovky nabádala k aktivnímu stárnutí už v 17. století.

  1. Představte si, že držíte v ruce některou z platných českých mincí tak, že máte před sebou národní symbol lva. Kam se dívá lev? Doleva nebo doprava?

Nezapomeňte: Kam jsem dala klíče? Pro co jsem to šel? Vypnula jsem žehličku? O čem jsme to teď mluvili? Za tyto situace nemůže naše paměť, ale naše nepozornost, která ji významně ovlivňuje. Řadu úkonů děláme bezděčně (odkládáme věci a myslíme přitom na něco jiného), vykonáváme zautomatizované pohyby (zhasínáme, vypínáme, zamykáme), děláme více činností najednou
a nevěnujeme pozornost tomu, co bychom si měli zapamatovat! Nemusí to však být jen úsměvná roztržitost. Časté zapomínání může být varovným příznakem nastupující choroby.

 

 

 

Pondělní mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
Pondělí 25. května 2020 Přeji dobrý den vám všem, a přináším další náměty na procvičení paměti. Myslím, že testy z minulého týdne jste všichni hravě …
 

Pondělí 25. května 2020

Přeji dobrý den vám všem, a přináším další náměty na procvičení paměti. Myslím, že testy z minulého týdne jste všichni hravě zvládli. Odhalili jste jména ptáků v anagramech a nedělal vám problém ani chuťový místopis. Někdo si s pojmem „jihlavský“ spojil pivo Ježek, jiný možná koláč. Obě odpovědi jsou správné. Protože s námi k mé radosti cvičí svůj mozek nejen lidé z Vysočiny, ale i z velmi vzdálených míst, mohly pro někoho být neznámé „keřkovské“ brambory rohlíčky, případně i sýr „Maskar z Polné“. Tahle hříčka s češtinou mě potěšila i inspirovala. Český jazyk je nejen krásný a bohatý, ale také nesmírně hravý a vtipný.

1. Vytvořte souvislé věty, jejichž slova začínají uvedenými počátečními písmeny:

  V….. s….. v….. j ….. p ……

  B ….. s….. s….. o….. t……

  K….. č….. n….. n….. ž……

  P….. p….. s….. v….. m……

2. Některá slova (homonyma) mají stejnou podobu, ale naprosto odlišný význam. Hledejte co nejvíce významů uvedených slov v různých souvislostech:

kolej     kohoutek    vlna      brnění      lopatka

oko       hlava           kolo      hvězda     koruna

3. Slova, která jsou zvukově shodná, ale jinak se píší, např. led a let, plod a plot, se nazývají homofony. Doplňte podobné dvojice slov do následujících souvětí:

Letos nám všechnu úrodu broskví zničilo krupobití. Snad jediný ….., který zůstal, nakonec spadnul za sousedův ……

Kamarád Tomáš z Kanady mi vyprávěl, jak k nim na terasu u chaty často přicházel medvídek ….., proto tam pro něj ….. vždy připraveno něco k snědku.

Při výpravě v okolních kopcích nás čekaly jen samé úzké pěšiny a ….., takže jsme museli neustále poslouchat ….. dětí, které už by nejraději byly doma.

Nezapomeňte: Řečové funkce zůstávají při normálním stárnutí a bez traumatického poškození mozku dobře zachovány až do vysokého věku. V důsledku stáří však bývá často zasažena slovní plynulost, tj. schopnost vybavit si při hovoru správná slova ve správném okamžiku. Proto je důležité verbální paměť procvičovat a slovní zásobu udržovat. Umožňuje nám zůstat mezi lidmi!