Aktuality

Páteční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
             pátek, 28. srpna 2020 Poslední prázdninový týden se přiblížil ke svému konci. V závěru středečních mozkohrátek jsem vám připomínala …
 

             pátek, 28. srpna 2020

Poslední prázdninový týden se přiblížil ke svému konci. V závěru středečních mozkohrátek jsem vám připomínala prospěšnost pohybu. Čas protáhnout si tělo budete mít jistě o víkendu, tak se teď zase vraťme k procvičení ducha. To je ostatně ve shodě se starořeckým principem kalokagathia, který společně s rozvojem fyzických dovednosti směřoval i ke zlepšení lidské mysli. V souvislosti s tím mě hned napadá jeden námět k procvičení paměti.

1.  Proč se říká…?

Z řecké historie a zejména z řecké mytologie vychází také řada ustálených slovních spojení. Vyberte
a spojte do správných tvarů tato podstatná a přídavná jména:

niť, uzel, skřínka, vítězství, komplex, soud, meč, muka, pata, práce, dar, chlév, pád, šíp

Achillova …..                      sisyfovská …..

Tantalova …..                     Pyrrhovo …..

Ariadnina …..                     Augiášův …..

Damoklův …..                    Pandořina …..

Ikarův …..                           Paridův …..

Amorův …..                        danajský …..

oidipovský …..                  gordický …..

Znáte jejich původ i to, co znamenají v přeneseném významu?

2.  Kniha jako dárek i cesta do vzpomínek – zamyslete se a odpovězte na následující otázky:

-  Která kniha vás napadne, když se řekne „moje nejmilejší?

-  Která byla vaše nejoblíbenější dětská knížka?

-  Která kniha vás nejvíc ovlivnila nebo vám pomohla změnit náhled na vaši složitou životní situaci?

-  Jakou knihu byste darovali své těžce nemocné kamarádce?

-  Která knížka by určitě potěšila některého z vašich rodičů nebo vaši babičku?

-  Zkoušeli jste vy sami někdy psát povídky, verše nebo písňové texty?

-  Čtete tzv. s tužkou v ruce a vypisujete si myšlenky, jimiž autor vyjádřil i vaše vlastní pocity?

Nezapomeňte:Knihy nám pomáhají zapomínat na bolest i starosti a soustředit se na něco jiného než na svoje problémy. Nabízejí svět, kam se můžeme bez obav vracet, prožívat v něm příběhy jiných, pobavit se nebo se z nich poučit.

 

 

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
   středa, 26. srpna 2020 Přeji vám všem příjemný den a věřím, že i dnes si se mnou procvičíte paměť a další poznávací funkce vašeho mozku. Tentokrát …
 

   středa, 26. srpna 2020

Přeji vám všem příjemný den a věřím, že i dnes si se mnou procvičíte paměť a další poznávací funkce vašeho mozku. Tentokrát začneme textem.

1.  Čtěte pozorně a zapamatujte si obsah textu

„Jan a Petr jsou kamarádi ze střední školy. Jan je učitel, Petr je manažerem v bance. Oba mají sedavé zaměstnání, tak si spolu chodí pravidelně každý čtvrtek zasportovat. Setkávají se vždy o šesté večer za mostem u kostela sv. Kateřiny. Cyklostezka podél řeky jim umožňuje nejen vyjížďku na kole, ale mohou také nerušeně probrat události minulého týdne. Jan se už od rána těšil na setkání. Chtěl se kamarádovi pochlubit, že má možnost jet v létě na studijní pobyt do Anglie. Na pravidelné polední poradě poslouchal jen na půl ucha. Ještě, že mu manželka Jarka telefonem připomněla návštěvu matky. Chodí za ní každou středu, vždy o páté. Dal si u ní kávu a svůj oblíbený tvarohový koláč
a spěchal k řece. Stihnul to přesně na šestou. Čekal ještě asi půl hodiny, ale kamaráda se nedočkal.“

Teď text zakryjte a odpovězte na následující otázky:

-  Jak se jmenuje Janův přítel a odkud se znají?

-  Jaké je jejich povolání?

-  Kde se pravidelně setkávají a jakému sportu se společně věnují?

-  Kdy mívá Jan v práci porady?

-  S jakou novinkou se chtěl kamarádovi pochlubit?

-  Jaký koláč má Jan rád?

-  Proč se kamarádi tentokrát nesetkali?

2.  Pohrajte si s češtinou - v následujících slovech přeskupte písmena tak, aby vždy vzniklo nejméně jedno jiné, smysluplné slovo:

-  album               …..

-  datel                 …..

-  hlavička           …..

-  kapr                   …..

-  pekař                …..

Nezapomeňte:Pravidelný pohyb brání poklesu duševních schopností. Když se necítíme dobře ať fyzicky či psychicky a projdeme se nebo proběhneme po lese a trochu si podle možností protáhneme tělo, zase se nám „rozsvítí“.

 

Havlíčkův Brod

 
V úterý, 8. září 2020 za Vámi vyjíždíme do Havlíčkova Brodu. Můžeme se setkat v čase mezi 8. a 16. hodinou v prostorách Senior Pointu Havlíčkův Brod …
 

V úterý, 8. září 2020 za Vámi vyjíždíme do Havlíčkova Brodu. Můžeme se setkat v čase mezi 8. a 16. hodinou v prostorách Senior Pointu Havlíčkův Brod (Rubešovo nám. 171). Nabízíme poradenství v oblasti péče o nemocné s diagnózou demence v domácím prostředí. Pracovníci Alzheimer poradny Vysočina Vás seznámí s možnostmi prevence, péče o nemocného i pečovatele a využití finanční podpory i sítě sociálních služeb ve Vašem  okolí. Provádíme i testování paměti a poradíme Vám, jak se správně starat o svůj mozek, aby Vám paměť lépe sloužila. Konzultace poskytujeme i telefonicky nebo přes email. Přesný čas konzultace je vždy nutné domluvit buď telefonicky na číslech 561 111 323 nebo 733 629 018, nebo přes email: rypalova.m@alzheimerporadnavysocina.cz . Čas konzultace rádi přizpůsobíme Vašim potřebám!!

 

Pondělní mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
               pondělí, 24. srpna 2020 Prázdniny se blíží ke konci a všichni si přejeme, aby příští školní rok probíhal bez větších problémů a …
 

               pondělí, 24. srpna 2020

Prázdniny se blíží ke konci a všichni si přejeme, aby příští školní rok probíhal bez větších problémů
a omezení. Zatímco žáci i studenti základních i středních škol se těší především na spolužáky, posluchačům různých forem celoživotního vzdělávání – U3V, UVČ, Senior akademií, atd. chybí jejich pravidelná a dobrovolná cesta za vědomostmi. Pro někoho to může být také cesta z osamělosti. Vzdělávání umožňuje zůstat mezi lidmi, nabízí příležitost společenské konverzace i společné téma
k hovoru.

1.  Procvičte si audio všímavost

Příjem nových informací vyžaduje schopnost soustředit se a naslouchat. I sluch je proto nezbytné trénovat. Teď se na chvíli uvolněte, věnujte pozornost různým zvukům z okolí a snažte se je co nejpřesněji určit:

-  Který zvuk je nejintenzivnější a co je jeho zdrojem?

-  Je pro vás některý zvuk nový či neznámý?

-  Přichází nejhlasitější zvuk zleva nebo zprava?

-  Z jaké vzdálenosti slyšíte zvuk motoru projíždějícího auta?

- Slyšíte zvenku ptačí zpěv – kolik hlasů vnímáte a poznáte některý?

-  Pokud se vám rozběhnou myšlenky, znovu je zaměřte na to, co slyšíte!

Dopřejte si toto zklidnění na 5 až 10 minut. Pak si zopakujte všechny zvuky, které jste právě slyšeli.

2.  Procvičte si krátkodobou paměť a zapamatujte si následující slova:

kočka       růže       volant       máslo       sýr       brzda       gerbera       pes

fialka          chléb       motor stěrač       kuře     opice                salám           narcis

Teď předchozí test zakryjte a odpovězte na následující otázky:

-  Která zvířata byla mezi předchozími slovy?

-  Které potraviny jste si zapamatovali?

-  Které květiny si vybavíte z předchozích slov?

-  Jaké části auta byly mezi slovy, která jste si měli zapamatovat?

-  A teď na základě těchto kategorií zkuste vyjmenovat všech 16 slov.

Nezapomeňte: Paměť má ráda pořádek a řád. Abychom dokázali pojmout více informací, musíme je nejdřív utřídit a uspořádat. Kategorizace nám pomůže kapacitu krátkodobé paměti navýšit i znásobit.

 

Páteční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
      pátek, 21. srpna 2020 Další týden se přiblížil ke konci. Svátek má dnes Johanka a mnohé z vás jistě hned napadne Johanka či Jana z Arku, zvaná též …
 

      pátek, 21. srpna 2020

Další týden se přiblížil ke konci. Svátek má dnes Johanka a mnohé z vás jistě hned napadne Johanka či Jana z Arku, zvaná též Panna orleánská, známá z francouzské historie. Také dnešní datum 21. srpna je spojeno s událostmi, které však poznamenaly především naši historii a většina pamětníků ho má ovlivněno osobními vzpomínkami. Ty ponechám na každém z vás. V historii však zůstaneme i s našimi dnešními úkoly, jen zamíříme mnohem dál, do starověku. Pro jejich splnění musíte opět sáhnout do sémantické (vědomostní) složky vaší dlouhodobé paměti.

1.  To jsou divy! Jak dobře je znáte?
Ve starověku vzniklo několik seznamů sedmi divů tehdejšího světa. Ten současný a nám známý, který je popisuje, vznikl patrně až v 18. století. Je však obecně platný dodnes. Doplňte část jejich názvů:

1.  Egyptské …..                                               2.  Visuté …..                                   

3.  Socha boha …..                                           4.  Artemidin …..

5.  Mauzoleum v …..                                     6.  Rhódský …..                

7.  Maják na …..                             

Určitě jste to zvládli, protože jste o nich slyšeli nebo četli mnohokrát!

2.  A teď ještě těch „sedm nových divů“! Datum 7. 7, 2007, kdy byly zveřejněny výsledky hlasování, je dobře zapamatovatelné.Zpravidla však tyto novodobé divy tak dobře v paměti uložené nemáme. Proto si zkusme tentokrát vybrat z nabídky a správně přiřadit k novým divům světa země, v kterých je najdeme:

1.  Chichén Itzá                                                A.  Jordánsko                                                                                  

2.  Velká čínská zeď                                       B.  Peru                              

3.  Skalní město Petra                                  C. Indie                                                                            

4.  Koloseum                                                    D.  Brazílie                                                                                       

5.  Tádž Mahal                                                 E.  Itálie
6.  Machu Picchu                                            F.  Čína                                                                              

7.  Socha Krista Spasitele                            G.  Mexiko                                                       

Nezapomeňte: Pokud se vám nepodařilo vybavit si úplně všechny, zvláště ty „nové“ divy, nevadí. Znovu připomínám, že každý z nás má ve své dlouhodobé paměti uloženy jiné informace podle vědomostí, zájmů či pracovního zaměření. Proto je paměť nejlepší image každého z nás!

 

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
              středa, 19. srpna 2020 Přeji vám všem pohodový den a zvu vás zase na chvíli do naší mozkocvičny. Ale nejprve se vrátím k závěrečnému …
 

              středa, 19. srpna 2020

Přeji vám všem pohodový den a zvu vás zase na chvíli do naší mozkocvičny. Ale nejprve se vrátím
k závěrečnému pondělnímu testu. Část A: jistě nikdo z vás nezaváhal – zbývá 1 hod. a 55 min. Část B: otci tří synů je dnes 28 let. Tato část testu vyžadovala přece jen trochu víc mentální aktivity J.
Dnes se zase budeme více věnovat paměti, nejprve vybavování z dlouhodobé a pak ukládání do krátkodobé.

1.  Která jména se vám lépe vybaví?

A: Vybavíte si příjmení hlavních hrdinů z románu Karla Poláčka „Bylo nás pět“?
Bylo jich opravdu pět a napovím vám:

Petr …..                               Čeněk …..             Eda …..              Pepek …..           Antonín ……

B: Vzpomenete si na jména sedmi trpaslíků?
S těmi už to bývá horší. Spisovatel Umberto Eco ve své knize „Poznámky na krabičkách od sirek“ radí použít mnemotechnickou pomůcku, která zní: „Nachlazený, jízlivý profesor podřimuje a ušmudlaný stydlivý student se šťastně směje.“ Z toho se dají jména dobře odvodit a zapamatovat, co říkáte!

2.  Co si zapamatujete lépe? Zkuste si vždy během 1 minuty zapamatovat každý ze tří textů. Pak vždy slova v testu zakryjte a zopakujte nebo napište daný text co nejpřesněji:

A:  Na nejvyšší hoře Čech, Sněžce, bývá po celý rok průměrná teplota kolem nuly.

B:  Otázka vráskama čelo mi brázdí; jsem tady nebo tam nebo jsem za zdí?               (J. H. Krchovský)  

C:  letadlo           kolem        kniha               proč               malý                 chodit         něha

     Batman           pěkně       vlasy               hledat         špagety            žena    

Víte, co bylo společné pro všechny tři testy? Každý byl složen ze 13 ti slov. Nejrychleji jste asi zvládli test A. Slova stojící ve větě se pamatují nejlépe. Test B byl obtížnější, ale díky rytmu a rýmu jste si ho určitě zapamatovali lépe, než významově nesouvisející slova z testu C.

Nezapomeňte:Úkolem krátkodobé paměti je podržet získanou informaci po dobu vykonání určitého úkolu. Označujeme ji jako vědomou, pracovní či operační paměť. Kapacita krátkodobé paměti je omezená a je vyjadřována vzorcem 7 + 2 informace. Jsme tedy zpravidla schopni si v daném okamžiku zapamatovat 5 – 9 obrázků, slov nebo čísel. Řadou paměťových technik lze její kapacitu navýšit i znásobit.

 

 

 

Pondělní Mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
                 pondělí, 17. srpna 2020 Jsme v druhé polovině srpna a začínáme 34. týden roku 2020. Dusné počasí uplynulých dnů přispělo k tomu, že …
 

                 pondělí, 17. srpna 2020

Jsme v druhé polovině srpna a začínáme 34. týden roku 2020. Dusné počasí uplynulých dnů přispělo k tomu, že se nám moc nechce přemýšlet a hůř se soustředíme. Nenechme však svůj mozek zlenivět
a pojďme ho rozhýbat.

1.  Reakční test – čtěte, nejlépe polohlasně, následující seznam různých druhů ovoce a zeleniny. Přitom vždy zdvihněte pravou ruku, když se bude jednat o název ovoce a levou ruku, když to bude zelenina. A zkuste číst pěkně svižně. Máte-li někoho, s kým můžete dělat test ve dvojici (jeden čte, druhý zvedá ruce), bude to zároveň zábavné. Tak jdeme na to:

hruška – kiwi – ananas – květák – banán – švestka – petržel – meruňka – cibule – mango – celer jablko – mrkev – pomeranč – zelí – citron – kapusta – brambor – mandarinka – třešeň – dýně kedluben – mirabelka – jahody – patizon – višeň – rajče – maliny – paprika – broskev – borůvky grapefruit – pastinák – brokolice – angrešt – rybíz – pór – ostružiny – cuketa – chřest – špenát

Každý zvládl test podle svých možností. Rychlost mentálního výkonu se s přibývajícím věkem snižuje. Do 60 ti let se sníží až o 20 %. Ženám navíc občas dělá problém pravá a levá ruka.

2.  Číselný guláš - to není pozvání na oběd, ale test, zaměřený na čísla. Procvičíte si koncentraci
a vnímavost čísel. Co nejrychleji vyškrtejte čísla, v nichž jsou všechny číslice sudé:

463      528      648      285      34        482      614      8648    52        679      912      6439    586  

843      64        446      731      22        186      511      4428    46        268      364      8862    234

112      82        772      566      17        155      864      2359    88        934      628      1829    735

3.  Přídavek pro hloubavé - dva testy pro ty z vás, kteří chtějí zaměstnat mozek na delší čas:

A:  Teď je 5 : 20 hod. V 7 : 15 hod. musím být u lékaře. Kolik mám ještě času?

B:  Otec má tři syny ve věku 5, 4 a 3 roky. Za 8 let bude součet jejich věku shodný s věkem jejich otce v tu dobu. Kolik je otci dnes?

Nezapomeňte: Když na vás padá únava při práci, řízení auta, na koncertě nebo na přednášce, ke zlepšení pozornosti pomáhá jednoduché dechové cvičení: při hlubokém nádechu vytáhněte ramena vysoko k uším. Na okamžik zadržte dech a potom pomalu dlouze vydechněte. To opakujte nejméně 10 x. Toto cvičení má pochopitelně vyšší efekt, můžete-li ho provádět u otevřeného okna.

 

 

Páteční Mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
 pátek, 14. srpna 2020 A zase je tu pátek a s ním čas mozkohrátek. Je čas udělat větší nákup na víkend. To zas bude vítr v peněžence. Tak ji nechte ještě …
 

 pátek, 14. srpna 2020

A zase je tu pátek a s ním čas mozkohrátek. Je čas udělat větší nákup na víkend. To zas bude vítr v peněžence. Tak ji nechte ještě chvíli v kapse či v kabelce a zkuste si vybavit to, co najdete na našich platných bankovkách.Tvůrcem jejich výtvarné podoby byl malíř, grafik a ilustrátor, pan Oldřich Kulhánek (1940-2013) a jsou to především malá umělecká díla.

1.  Jak znáte své peníze?

Barva bankovek myslím nebude problém. Kdo a co – to vesměs problém bývá. Přiřaďte k jednotlivým hodnotám našich platných bankovek správně rub i líc (osobnost na jedné a symbol na druhé straně):

100 ……………………………………….        ………………………………………….

200 ……………………………………….        ………………………………………….

500 ……………………………………….        ………………………………………….

1000 ……………………………………..        ………………………………………….

2000 ……………………………………..        ………………………………………….

5000 ……………………………………..        …………………………………………

A.  Osobnosti:

Ema Destinová; Karel IV; Tomáš Garrigue Masaryk; František Palacký; Božena Němcová; Jan Amos Komenský

B.  Symboly:

spojené ruce; pečeť Univerzity Karlovy; hlava múzy a hudební nástroje; orlice; hlava dívky s květy
a trny; významné pražské stavby

Podařilo se? Věřte, že výmluvy na platební kartu jsou velmi otřepané! Příště si bankovky pozorně prohlédněte. Jedině tak si z nich zapamatujete víc než jen číselný údaj (jejich hodnotu) J.

2. Nejlepší nákup vašeho života – zkuste se zamyslet a vybavit si, co považujete za největší
a nejlepší investici vašeho života. Bylo to do zdraví, vzdělání, obydlí, …?

Nezapomeňte: Znovu připomínám, že pozornost je nezbytnou součástí poznávacích procesů. Ovlivňuje naši paměť a zlepšuje jakoukoliv činnost. Dokáže vybírat jen ty podněty, které nás v daném okamžiku zajímají. To však může být, jak jste se s bankovkami přesvědčili, občas na škodu věci.

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
                    středa, 12. srpna 2020 Dnes si k testům uvařte kávu nebo čaj do vašeho oblíbeného hrnečku a pěkně si ho prohlédněte. Dokázali byste …
 

                    středa, 12. srpna 2020

Dnes si k testům uvařte kávu nebo čaj do vašeho oblíbeného hrnečku a pěkně si ho prohlédněte. Dokázali byste ho nakreslit? Většině z vás se to určitě povedlo už v pondělí: ovál, o trochu níž menší ovál… a na základě zadání jste hrníček nakreslili. Přesto je mi líto, že vaše obrázky vidět nemohu J Stejně zadaný úkol, stejné informace i stejné prožitky může vnímat každý z nás jinak.
1.  Soustřeďte se – a hledejte slova, která se zde vyskytují dvakrát:

2. Zapamatujte si - během 1 minuty si zapamatujte následující 8 písmen v přesném pořadí:

     E V  N O L S  A R                           

Teď zadaná písmena zakryjte a odpovězte na následující otázky:

-   Jaké slovo tvoří 1., 2. a 7. písmeno?                                                                

-   Jaké písmeno je druhé nalevo od písmena S?                                           

-   Které písmeno je napravo vedle písmena V?                                             

-   Jaké slovo tvoří 2., 4., 6. a 7. písmeno?                                                          

-   Jaké slovo vznikne otočením 4 písmen uprostřed?

Nezapomeňte: Mluvíme-li o koncentraci, myslíme tím plné soustředění na určitý úkol. Je to jen jedna z vlastností pozornosti, která úzce souvisí s intenzitou. Nejvyšší soustředění udržíme přibližně
30 – 90 sekund. Po jejich uplynutí se pozornost začíná rozptylovat a musíme se znovu koncentrovat.

 

Pondělní mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
                          pondělí, 10. srpna 2020 Krásný den vám všem, kteří i přes dovolené a letní teploty dopřejete mozku rozcvičku. Jak jste …
 

                          pondělí, 10. srpna 2020

Krásný den vám všem, kteří i přes dovolené a letní teploty dopřejete mozku rozcvičku. Jak jste zvládli páteční test, věnovaný logice? Jak to tedy bylo s platbou za třílůžkový pokoj? Každý ze tří  hostů dal 10 euro. Pokoj však stál 25 euro. Představte si, že byste zaplatili 30 euro a dostali hned 5 euro nazpátek. Jenže v tomto případě je dostal poslíček. Ten 3 eura hostům vyplatil a 2 eura si nechal. Tak pro změnu zas něco lehčího. J

1.  Jen pár slov stačí – nepochybuji, že nikdo z vás ani na okamžik nezaváhá nad tím, která kniha začíná slovy: „Tak nám zabili Ferdinanda“, a vybavíte si i to, kdo tu zprávu panu Švejkovi oznámil.

Jistě tomu tak bude i v případě následující ukázky z jiného skvostu české literatury. Která kniha, vystihující letošní ráz počasí a hovořící k nám češtinou s nezvyklým slovosledem, začíná slovy:

„Mnozí odvážlivci, když se octli na počátku velikolepého měsíce června, usedají do stínu platanů
a jejich urputné vzezření se stává mírným.“

Určitě už víte, ale ujistí vás následující věta:

„Tento způsob léta zdá se mi poněkud nešťastným“

Vybavte si jméno autora, název knihy a jména alespoň některých postav.

2. Nakreslete obrázek – úkol je tentokrát zaměřen na vaše kreativní představy. Všichni dostanete stejné zadání úkolu, přesto ho každý z vás může splnit jinak. Tak, jak v daném okamžiku pochopíte zadání. Kreslete podle následujících pokynů:

-  nakreslete ovál (elipsu)

-  o trochu níž nakreslete druhý, menší ovál

-  oba ovály spojte dvěma úsečkami

-  k jedné úsečce přimalujte polovinu srdíčka

-  nad větší ovál nakreslete spirálu

Nakreslete obrázek tak, jak jste zadání pochopili a víc nad ním nepřemýšlejte. Ve středu si můžete svůj výsledek porovnat s mojí představou J.

Nezapomeňte: S tvořivým myšlením je spojována naše pravá mozková hemisféra. Její doménou je zrakové vnímání, intuice a komplexní vnímání. Zpracovává mimo jiné barvy a tvary i hmatové vjemy. Je také centrem představivosti, která hraje hlavní roli v tvořivých procesech. Tak ji nenechte zahálet!