Aktuality

Jihlava

 
V pondělí, 21. září 2020 vám nabízíme setkání v prostorách Senior Pointu Jihlava (Palackého 26). Poskytujeme poradenství v oblasti péče o nemocné s diagnózou …
 

V pondělí, 21. září 2020 vám nabízíme setkání v prostorách Senior Pointu Jihlava (Palackého 26).

Poskytujeme poradenství v oblasti péče o nemocné s diagnózou demence v domácím prostředí. Pracovníci Alzheimer poradny Vysočina Vás seznámí s možnostmi finanční podpory, péče o nemocného i pečovatele a využití sítě sociálních služeb ve Vašem  okolí. Provádíme i testování paměti a poradíme Vám, jak se správně starat o svůj mozek, aby Vám paměť lépe sloužila. Konzultace poskytujeme i telefonicky nebo přes email. Poradenství je zdarma a může být i anonymní. Přesný čas konzultace je vždy nutné domluvit buď telefonicky na číslech 561 111 323 nebo 733 629 018, nebo přes email: rypalova.m@alzheimerporadnavysocina.cz . Čas konzultace rádi přizpůsobíme Vašim potřebám!! Těšíme se na Vaši návštěvu!!

 

Páteční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
          pátek, 4. srpna 2020 Přeji krásný den vám všem, kteří jste zůstali i v době prázdnin věrni našim společným mozkohrátkám. Setkáváme se spolu …
 

          pátek, 4. srpna 2020

Přeji krásný den vám všem, kteří jste zůstali i v době prázdnin věrni našim společným mozkohrátkám. Setkáváme se spolu od poloviny května, tzn. od 21. týdne tohoto roku. Ti nejvěrnější z vás se mnou do dnešního dne absolvovali 100 testů a cvičení. A jedeme dál!

1.  Kdo půjde z kola ven? - při plnění úkolu zapojte také logické uvažování. Slova na každém řádku tvoří vždy určitou kategorii, ale jedno slovo tam patří jen zdánlivě. Rozdělte si proto každý řádek na
4 + 1, tzn. na 4 slova, která tvoří kategorii + 1, které do ní logicky nepatří. Čím se liší od ostatních?

Sázava                  Dunaj                      Berounka                         Labe                      Vltava

Jihlava                 Olomouc                  Znojmo                          Ostrava                                Plzeň

Alžírsko               Španělsko               Dánsko                           Itálie                     Finsko

Grónsko              Kamčatka                 Madagaskar                 Honšů                  Jáva

Nyní zakryjte zadání a odpovězte na následující otázky:

-  Které zeměpisné názvy řek byly na prvním řádku a která z řek mezi ně logicky nepatřila?

-  Která další města byla ve skupině, mezi nimiž byla i Jihlava? Vyloučili jste Znojmo nebo Plzeň?

-  Proč musela „z kola ven“ Kamčatka?
-  Které názvy států tvořily skupinu a proč tam nepatřilo Alžírsko?

Na závěr vyjmenujte všech 20 slov. Podařilo se? Technikou vylučování také zvýšíte schopnost zapamatovat si více informací!

2.  Uhádnete, kdo nebo co to je? Toto cvičení patří k jednoduchým. Dám vám několik hádanek. Přemýšlejte a odpovězte:

-  Vyslovíš-li mé jméno, zničíš mě. Kdo jsem? 

-  Dvě okénka před okénky, mezi nimi sedlo a nohy za ušima. Co to je?

- Sedím u tebe, ležím u tebe, stojím u tebe, ale neslyšíš mě. Kdo jsem?
- Nemá to hubu, ale tři zuby, u jídla slouží, po něm netouží. Co to je?

3.  Úkol na víkend - zkuste si v příštích víkendových dnech poznamenat, kolikrát se vám stalo, že jste pro něco šli a najednou jste nevěděli, pro co? Zpravidla stojíte na správném místě a stačí jen natáhnout ruku … Bylo to špatnou pamětí nebo za to mohla vaše nepozornost?

Nezapomeňte: Čemu nevěnujemepozornost, to se vytrácí hned v počáteční fázi paměťového procesu.

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
        středa, 2. září 2020 Přeji příjemné chvíle v naší mozkocvičně. Je tu začátek září a svátek má dnes Adéla. Myslím, že bych se nezmýlila …
 

        středa, 2. září 2020

Přeji příjemné chvíle v naší mozkocvičně. Je tu začátek září a svátek má dnes Adéla. Myslím, že bych se nezmýlila v tom, co vás v souvislosti s tímto jménem napadlo. Adéla ještě nevečeřela…?!J

1. Babička a její vnoučata - chci věřit, že většina z vás četla Babičku B. Němcové nebo jste alespoň viděli některé její filmové zpracování. Vzpomenete si, jak se jmenovala všechna její vnoučata?

2.  Jména a povolání - zapojte představivost a zapamatujte si co nejvíce jmen spolu s povoláním:

-  Hana Stloukalová, kastelánka na zámku

-  Ondřej Studnička, polárník a cestovatel

-  Jiří Navrátil, ředitel muzea

-  Vanda Poláková, fotografka

-  Zdeněk Mládek, elektromontér

-  Eva Koukalová, knihovnice

- Jiří Pokorný, vysokoškolský pedagog

-  Beáta Svobodová, lékařka

Teď zakryjte předchozí zadání a odpovězte na následující otázky:

-  Kolik příjmení začínalo písmenem S?

-  Jaké je křestní jméno a povolání pana Mládka?

-  Jak se jmenuje polárník a cestovatel?

-  Kde pracuje Hana Stloukalová?

-  Kdo je ředitelem muzea?

-  Jaké je povolání Evy Koukalové?

-  Jaké je příjmení fotografky Vandy?

-  Jak se jmenuje lékařka?

-  Jaké povolání má Jiří Pokorný?

Podařilo se vám správně odpovědět na všechny otázky? Pokud ano, je to vynikající výsledek. I 6 až 7 správných odpovědí je velmi dobrý paměťový výkon.

Nezapomeňte: Paměť na jména je problém, s nímž se potýká většina lidí s přibývajícím věkem. Přesto je to užitečná společenská dovednost, ale i pracovní nutnost.

 

Pondělní mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
          pondělí, 31. srpna 2020 A je to tady. Končí „čas her a malin nezralých“ a s posledním prázdninovým dnem končí i doba dovolených i delších …
 

          pondělí, 31. srpna 2020

A je to tady. Končí „čas her a malin nezralých“ a s posledním prázdninovým dnem končí i doba dovolených i delších výletů. Byly plné nezapomenutelných obrázků, vůní i barev. S barvami byla mnohdy spojena i místa, která někteří z vás navštívili.

1.  Barvy v zeměpisných názvech - vybertez nabídky a doplňte do následujících vět správné barvy: bílá, červená, zelená, modrá, černá, stříbrná, zlatá

- Naše Země bývá nazývána ….. planeta.           

- Na česko-slovenské hranici se nachází pohoří, které nese název ….. Karpaty.

- Slámování je už víc než dvě desítky let spojeno s obcí ….. Řečice nedaleko Pelhřimova.

-  Největším ledovcovým jezerem na Šumavě i v ČR je ….. jezero.

-  Řeka Sázava je díky jílovitému podloží nazývána vodáky a trampy ….. řeka.

- Součástí Vranovské přehrady na řece Dyji je malebná ….. zátoka.

- Jednou z nejvýznamnějších památek UNESCO u nás je poutní kostel sv. Jana Nepomuckého na
   ….. hoře ve Žďáře nad Sázavou.

-  Cílem častých rodinných výletů do jižních Čech bývá renezanční vodní zámek ….. Lhota.

2.  Hledejte písmena z konce VYSOČINY

Rozdělte pozornost a snažte se co nejrychleji spočítat - nejprve jen očima, podruhé pro kontrolu
s tužkou – kolikrát se v následujícím testu vyskytují písmena: Na Y!

 

H N X T Y N X H H N
Y X Y X N N H N Y X
X X H N Y T T Y X H
H N H N H N H H N H
T Y N X X Y H N X Y
N H N X N Y X N T X
H H Y X Y T T X Y H
N Y H X T Y N X H T
T Y T N T H T X T X
Y T N H H N H X Y H

Nezapomeňte: Naší paměť a další poznávací funkce, zejména pozornost, ovlivňuje a poškozuje vše, co v nás vyvolává negativní emoce – chaos, stres, panika, nejistá perspektiva i sociální izolace.

 

 

Páteční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
             pátek, 28. srpna 2020 Poslední prázdninový týden se přiblížil ke svému konci. V závěru středečních mozkohrátek jsem vám připomínala …
 

             pátek, 28. srpna 2020

Poslední prázdninový týden se přiblížil ke svému konci. V závěru středečních mozkohrátek jsem vám připomínala prospěšnost pohybu. Čas protáhnout si tělo budete mít jistě o víkendu, tak se teď zase vraťme k procvičení ducha. To je ostatně ve shodě se starořeckým principem kalokagathia, který společně s rozvojem fyzických dovednosti směřoval i ke zlepšení lidské mysli. V souvislosti s tím mě hned napadá jeden námět k procvičení paměti.

1.  Proč se říká…?

Z řecké historie a zejména z řecké mytologie vychází také řada ustálených slovních spojení. Vyberte
a spojte do správných tvarů tato podstatná a přídavná jména:

niť, uzel, skřínka, vítězství, komplex, soud, meč, muka, pata, práce, dar, chlév, pád, šíp

Achillova …..                      sisyfovská …..

Tantalova …..                     Pyrrhovo …..

Ariadnina …..                     Augiášův …..

Damoklův …..                    Pandořina …..

Ikarův …..                           Paridův …..

Amorův …..                        danajský …..

oidipovský …..                  gordický …..

Znáte jejich původ i to, co znamenají v přeneseném významu?

2.  Kniha jako dárek i cesta do vzpomínek – zamyslete se a odpovězte na následující otázky:

-  Která kniha vás napadne, když se řekne „moje nejmilejší?

-  Která byla vaše nejoblíbenější dětská knížka?

-  Která kniha vás nejvíc ovlivnila nebo vám pomohla změnit náhled na vaši složitou životní situaci?

-  Jakou knihu byste darovali své těžce nemocné kamarádce?

-  Která knížka by určitě potěšila některého z vašich rodičů nebo vaši babičku?

-  Zkoušeli jste vy sami někdy psát povídky, verše nebo písňové texty?

-  Čtete tzv. s tužkou v ruce a vypisujete si myšlenky, jimiž autor vyjádřil i vaše vlastní pocity?

Nezapomeňte:Knihy nám pomáhají zapomínat na bolest i starosti a soustředit se na něco jiného než na svoje problémy. Nabízejí svět, kam se můžeme bez obav vracet, prožívat v něm příběhy jiných, pobavit se nebo se z nich poučit.

 

 

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
   středa, 26. srpna 2020 Přeji vám všem příjemný den a věřím, že i dnes si se mnou procvičíte paměť a další poznávací funkce vašeho mozku. Tentokrát …
 

   středa, 26. srpna 2020

Přeji vám všem příjemný den a věřím, že i dnes si se mnou procvičíte paměť a další poznávací funkce vašeho mozku. Tentokrát začneme textem.

1.  Čtěte pozorně a zapamatujte si obsah textu

„Jan a Petr jsou kamarádi ze střední školy. Jan je učitel, Petr je manažerem v bance. Oba mají sedavé zaměstnání, tak si spolu chodí pravidelně každý čtvrtek zasportovat. Setkávají se vždy o šesté večer za mostem u kostela sv. Kateřiny. Cyklostezka podél řeky jim umožňuje nejen vyjížďku na kole, ale mohou také nerušeně probrat události minulého týdne. Jan se už od rána těšil na setkání. Chtěl se kamarádovi pochlubit, že má možnost jet v létě na studijní pobyt do Anglie. Na pravidelné polední poradě poslouchal jen na půl ucha. Ještě, že mu manželka Jarka telefonem připomněla návštěvu matky. Chodí za ní každou středu, vždy o páté. Dal si u ní kávu a svůj oblíbený tvarohový koláč
a spěchal k řece. Stihnul to přesně na šestou. Čekal ještě asi půl hodiny, ale kamaráda se nedočkal.“

Teď text zakryjte a odpovězte na následující otázky:

-  Jak se jmenuje Janův přítel a odkud se znají?

-  Jaké je jejich povolání?

-  Kde se pravidelně setkávají a jakému sportu se společně věnují?

-  Kdy mívá Jan v práci porady?

-  S jakou novinkou se chtěl kamarádovi pochlubit?

-  Jaký koláč má Jan rád?

-  Proč se kamarádi tentokrát nesetkali?

2.  Pohrajte si s češtinou - v následujících slovech přeskupte písmena tak, aby vždy vzniklo nejméně jedno jiné, smysluplné slovo:

-  album               …..

-  datel                 …..

-  hlavička           …..

-  kapr                   …..

-  pekař                …..

Nezapomeňte:Pravidelný pohyb brání poklesu duševních schopností. Když se necítíme dobře ať fyzicky či psychicky a projdeme se nebo proběhneme po lese a trochu si podle možností protáhneme tělo, zase se nám „rozsvítí“.

 

Havlíčkův Brod

 
V úterý, 8. září 2020 za Vámi vyjíždíme do Havlíčkova Brodu. Můžeme se setkat v čase mezi 8. a 16. hodinou v prostorách Senior Pointu Havlíčkův Brod …
 

V úterý, 8. září 2020 za Vámi vyjíždíme do Havlíčkova Brodu. Můžeme se setkat v čase mezi 8. a 16. hodinou v prostorách Senior Pointu Havlíčkův Brod (Rubešovo nám. 171). Nabízíme poradenství v oblasti péče o nemocné s diagnózou demence v domácím prostředí. Pracovníci Alzheimer poradny Vysočina Vás seznámí s možnostmi prevence, péče o nemocného i pečovatele a využití finanční podpory i sítě sociálních služeb ve Vašem  okolí. Provádíme i testování paměti a poradíme Vám, jak se správně starat o svůj mozek, aby Vám paměť lépe sloužila. Konzultace poskytujeme i telefonicky nebo přes email. Přesný čas konzultace je vždy nutné domluvit buď telefonicky na číslech 561 111 323 nebo 733 629 018, nebo přes email: rypalova.m@alzheimerporadnavysocina.cz . Čas konzultace rádi přizpůsobíme Vašim potřebám!!

 

Pondělní mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
               pondělí, 24. srpna 2020 Prázdniny se blíží ke konci a všichni si přejeme, aby příští školní rok probíhal bez větších problémů a …
 

               pondělí, 24. srpna 2020

Prázdniny se blíží ke konci a všichni si přejeme, aby příští školní rok probíhal bez větších problémů
a omezení. Zatímco žáci i studenti základních i středních škol se těší především na spolužáky, posluchačům různých forem celoživotního vzdělávání – U3V, UVČ, Senior akademií, atd. chybí jejich pravidelná a dobrovolná cesta za vědomostmi. Pro někoho to může být také cesta z osamělosti. Vzdělávání umožňuje zůstat mezi lidmi, nabízí příležitost společenské konverzace i společné téma
k hovoru.

1.  Procvičte si audio všímavost

Příjem nových informací vyžaduje schopnost soustředit se a naslouchat. I sluch je proto nezbytné trénovat. Teď se na chvíli uvolněte, věnujte pozornost různým zvukům z okolí a snažte se je co nejpřesněji určit:

-  Který zvuk je nejintenzivnější a co je jeho zdrojem?

-  Je pro vás některý zvuk nový či neznámý?

-  Přichází nejhlasitější zvuk zleva nebo zprava?

-  Z jaké vzdálenosti slyšíte zvuk motoru projíždějícího auta?

- Slyšíte zvenku ptačí zpěv – kolik hlasů vnímáte a poznáte některý?

-  Pokud se vám rozběhnou myšlenky, znovu je zaměřte na to, co slyšíte!

Dopřejte si toto zklidnění na 5 až 10 minut. Pak si zopakujte všechny zvuky, které jste právě slyšeli.

2.  Procvičte si krátkodobou paměť a zapamatujte si následující slova:

kočka       růže       volant       máslo       sýr       brzda       gerbera       pes

fialka          chléb       motor stěrač       kuře     opice                salám           narcis

Teď předchozí test zakryjte a odpovězte na následující otázky:

-  Která zvířata byla mezi předchozími slovy?

-  Které potraviny jste si zapamatovali?

-  Které květiny si vybavíte z předchozích slov?

-  Jaké části auta byly mezi slovy, která jste si měli zapamatovat?

-  A teď na základě těchto kategorií zkuste vyjmenovat všech 16 slov.

Nezapomeňte: Paměť má ráda pořádek a řád. Abychom dokázali pojmout více informací, musíme je nejdřív utřídit a uspořádat. Kategorizace nám pomůže kapacitu krátkodobé paměti navýšit i znásobit.

 

Páteční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
      pátek, 21. srpna 2020 Další týden se přiblížil ke konci. Svátek má dnes Johanka a mnohé z vás jistě hned napadne Johanka či Jana z Arku, zvaná též …
 

      pátek, 21. srpna 2020

Další týden se přiblížil ke konci. Svátek má dnes Johanka a mnohé z vás jistě hned napadne Johanka či Jana z Arku, zvaná též Panna orleánská, známá z francouzské historie. Také dnešní datum 21. srpna je spojeno s událostmi, které však poznamenaly především naši historii a většina pamětníků ho má ovlivněno osobními vzpomínkami. Ty ponechám na každém z vás. V historii však zůstaneme i s našimi dnešními úkoly, jen zamíříme mnohem dál, do starověku. Pro jejich splnění musíte opět sáhnout do sémantické (vědomostní) složky vaší dlouhodobé paměti.

1.  To jsou divy! Jak dobře je znáte?
Ve starověku vzniklo několik seznamů sedmi divů tehdejšího světa. Ten současný a nám známý, který je popisuje, vznikl patrně až v 18. století. Je však obecně platný dodnes. Doplňte část jejich názvů:

1.  Egyptské …..                                               2.  Visuté …..                                   

3.  Socha boha …..                                           4.  Artemidin …..

5.  Mauzoleum v …..                                     6.  Rhódský …..                

7.  Maják na …..                             

Určitě jste to zvládli, protože jste o nich slyšeli nebo četli mnohokrát!

2.  A teď ještě těch „sedm nových divů“! Datum 7. 7, 2007, kdy byly zveřejněny výsledky hlasování, je dobře zapamatovatelné.Zpravidla však tyto novodobé divy tak dobře v paměti uložené nemáme. Proto si zkusme tentokrát vybrat z nabídky a správně přiřadit k novým divům světa země, v kterých je najdeme:

1.  Chichén Itzá                                                A.  Jordánsko                                                                                  

2.  Velká čínská zeď                                       B.  Peru                              

3.  Skalní město Petra                                  C. Indie                                                                            

4.  Koloseum                                                    D.  Brazílie                                                                                       

5.  Tádž Mahal                                                 E.  Itálie
6.  Machu Picchu                                            F.  Čína                                                                              

7.  Socha Krista Spasitele                            G.  Mexiko                                                       

Nezapomeňte: Pokud se vám nepodařilo vybavit si úplně všechny, zvláště ty „nové“ divy, nevadí. Znovu připomínám, že každý z nás má ve své dlouhodobé paměti uloženy jiné informace podle vědomostí, zájmů či pracovního zaměření. Proto je paměť nejlepší image každého z nás!

 

 

Středeční mozkohrátky s Janou Vejsadovou

 
              středa, 19. srpna 2020 Přeji vám všem pohodový den a zvu vás zase na chvíli do naší mozkocvičny. Ale nejprve se vrátím k závěrečnému …
 

              středa, 19. srpna 2020

Přeji vám všem pohodový den a zvu vás zase na chvíli do naší mozkocvičny. Ale nejprve se vrátím
k závěrečnému pondělnímu testu. Část A: jistě nikdo z vás nezaváhal – zbývá 1 hod. a 55 min. Část B: otci tří synů je dnes 28 let. Tato část testu vyžadovala přece jen trochu víc mentální aktivity J.
Dnes se zase budeme více věnovat paměti, nejprve vybavování z dlouhodobé a pak ukládání do krátkodobé.

1.  Která jména se vám lépe vybaví?

A: Vybavíte si příjmení hlavních hrdinů z románu Karla Poláčka „Bylo nás pět“?
Bylo jich opravdu pět a napovím vám:

Petr …..                               Čeněk …..             Eda …..              Pepek …..           Antonín ……

B: Vzpomenete si na jména sedmi trpaslíků?
S těmi už to bývá horší. Spisovatel Umberto Eco ve své knize „Poznámky na krabičkách od sirek“ radí použít mnemotechnickou pomůcku, která zní: „Nachlazený, jízlivý profesor podřimuje a ušmudlaný stydlivý student se šťastně směje.“ Z toho se dají jména dobře odvodit a zapamatovat, co říkáte!

2.  Co si zapamatujete lépe? Zkuste si vždy během 1 minuty zapamatovat každý ze tří textů. Pak vždy slova v testu zakryjte a zopakujte nebo napište daný text co nejpřesněji:

A:  Na nejvyšší hoře Čech, Sněžce, bývá po celý rok průměrná teplota kolem nuly.

B:  Otázka vráskama čelo mi brázdí; jsem tady nebo tam nebo jsem za zdí?               (J. H. Krchovský)  

C:  letadlo           kolem        kniha               proč               malý                 chodit         něha

     Batman           pěkně       vlasy               hledat         špagety            žena    

Víte, co bylo společné pro všechny tři testy? Každý byl složen ze 13 ti slov. Nejrychleji jste asi zvládli test A. Slova stojící ve větě se pamatují nejlépe. Test B byl obtížnější, ale díky rytmu a rýmu jste si ho určitě zapamatovali lépe, než významově nesouvisející slova z testu C.

Nezapomeňte:Úkolem krátkodobé paměti je podržet získanou informaci po dobu vykonání určitého úkolu. Označujeme ji jako vědomou, pracovní či operační paměť. Kapacita krátkodobé paměti je omezená a je vyjadřována vzorcem 7 + 2 informace. Jsme tedy zpravidla schopni si v daném okamžiku zapamatovat 5 – 9 obrázků, slov nebo čísel. Řadou paměťových technik lze její kapacitu navýšit i znásobit.